Motstånd utanför politiken

Är det möjligt att vara med och påverka samhället utanför det politiska systemet?

nmo_webb4

1. Läs den här texten:

När marginaliserade grupper flyttar fram sina positioner i Mellanöstern handlar det även om ett vardagligt motstånd, som alltså inte kanaliseras via traditionella politiska partier eller organiserade sociala rörelser. Det är personer som befinner sig i konflikt med staten och andra makthavare och genom vardagliga handlingar utmanar de lagar och normer som reglerar deras tillvaro. Ibland leder motståndet till direkt konfrontation. Sociologiprofessorn Asef Bayat talar i det sammanhanget om social non-movements.

Det här kan ske på olika sätt, som när migranter kommer till storstäderna och bygger upp informella – och illegala – bosättningar utan att regeringar kan göra mycket åt det. Ett annat exempel är kvinnor som tar större utrymme genom att börja yrkesarbeta, ägna sig åt sport och generellt synas mer i offentliga sammanhang. Eller när ungdomar utmanar konservativa ideal genom nya subkulturer, klädstilar och andra personliga uttryck.

Vad som förenar de här grupperna är att de inte deltar i aktioner inom det politiska systemet utan genom vardaglig praktisk handling. Asef Bayat ser i detta även en koppling till de arabiska upproren. Han tar Muhammad Bouazizis självmord i Tunisien som exempel – den händelse som brukar sägas vara startskottet för den arabiska våren. Det var i själva verket en konfrontation mellan polis och en frustrerad gatusäljare utan tillstånd, något som förmodligen inträffar hundratals gånger varje dag på gatorna i städer som Kairo, Tunis och Amman.

Det är alltså på det viset vi ska betrakta idén om social non-movements – som ytterligare en dimension till den formella aktivism som det talades så mycket om under den arabiska våren.

3. Lyssna ensam eller tillsammans med några kamrater på följande ljudfil:


Fundera lite extra på:
• Hur människor i Mellanöstern flyttar fram sina positioner och utmanar rådande normer och regler utanför det etablerade politiska systemet.
• Bästa sättet att nå resultat – inom eller utanför det politiska systemet? Jämför även med Sverige.

4. Diskutera gemensamt i klassen vad ni kommit fram till.