Kan entreprenörskap vara en fråga om att överleva?
1. Analysera nedanstående siffror och fakta – ensam eller i grupp. Fundera bland annat på:
• Hur hänger olika faktorer ihop?
• Är det något särskilt i listan som du/ni tror kan bidra till att fler väljer att bli entreprenörer?
• Kan du se några likheter med situationen för ungdomar i Sverige?
Ena sidan av myntet…
• Mellanöstern är känt för sin stora ungdomskull: i arabländerna är 60 procent under 25 år. Det kan jämföras med EU, där motsvarande siffra är cirka 27 procent. • Ungdomsarbetslösheten i Mellanöstern är högre än i någon annan region i världen, omkring 30 procent. • För att regionen ska undvika ännu högre arbetslöshet uppskattar OECD att 25 miljoner nya jobb måste skapas det kommande decenniet. Världsbanken menar att behovet är dubbelt så stort – alltså 50 miljoner nya jobb. • Arabiska länder sticker ut i den internationella statistiken eftersom att även personer med hög utbildning har svårt att få ett arbete. Över 30 procent av de som har efter-gymnasial utbildning i Egypten, Jordanien och Tunisien går arbetslösa. Bland kvinnor med hög utbildning är situationen ännu värre. • Regionens utbildningssystem kritiseras ofta för att inte ge ungdomar den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. • Internationella Valutafonden uppskattar att mellan 17-35 procent av befolkningen i regionen verkar på den informella arbetsmarknaden, det vill säga inom sektorer som inte registreras hos myndigheter. • Utöver oljeexporten har Mellanösterns ekonomier uppvisat dålig tillväxt – långt under till exempel Kina och Indien. • Undersökningar visar att många uppfattar att korruptionen i deras länder har förvärrats – i Libanon ansåg 92 procent att korruptionen ökat senaste året. |
… och så den andra sidan…
• Regionens länder gör mycket stora investeringar i utbildning. • Analfabetismen har halverats sedan 1980. • Allt fler unga i Mellanöstern väljer att studera på universitetet och antalet universitet mer än dubblerades mellan åren 1998-2008. • Kvinnor utgör 60 procent av de studerande på universiteten i flera länder i regionen, bland annat i Iran. • Den mobila teknologin sprids snabbt: YouTube har cirka 260 miljoner dagliga visningar i regionen, varav 64 procent handlar om utbildning. Hela 90 miljoner av dessa visningar kom från Saudiarabien. • 47 procent av regionens befolkning äger en smartphone – det är högre än det globala genomsnittet. Men skillnader mellan länderna är stora. • Mobil e-handel har exploderat i regionen och var 2015 sex gånger större än bara fyra år tidigare. • Efter den arabiska våren menar många bedömare att unga på ett helt annat sätt vågar ifrågasätta statens traditionella roll och dominans. |
2. Diskutera gemensamt i klassen vad ni kommit fram till.